
De Pura Vida School
De Pura Vida school is een leeromgeving waar kinderen van 4 t/m 13 jaar zelf sturing geven aan hun eigen leerproces. Ieder kind leert hier op zijn/haar eigen tempo en eigen manier. Het aanbod van rekenen en taal sluiten aan op de leervorm en het niveau van elk kind. Naast het leggen van deze stevige basis, krijgt ieder kind hier de ruimte en tijd om eigen interesses te volgen, talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Door de kleinschaligheid worden de kinderen erg goed begeleid, zodat ze hun gestelde doelen kunnen behalen. Binnen onze school kan elk kind zich in alle vrijheid optimaal ontwikkelen!
Onze school is een plek waar elk kind geniet door zichzelf te mogen zijn!
Het reguliere onderwijssysteem vindt veelal plaats binnen vier muren en in volle klassen. Vaak moeten de kinderen mee in hetzelfde tempo en leren ze op de manier die voor iedereen aangeboden wordt. Meestal is er wel een beetje ruimte om iets te differentiëren, maar deze eenzijdige manier van leren is niet voor elk kind weggelegd.
De nadruk ligt vaak op prestaties en gepassioneerde leerkrachten kunnen uitgeput raken door de vele administratieve rompslomp, eindeloos toetsen en registreren, talloze werkgroepen en vergaderingen.
Kinderen laten merken dat het schoolsysteem niet meer past bij deze nieuwe generatie. Diagnoses, overprikkeling, leer- en gedragsproblemen zijn vaak het gevolg.
We zitten vast in een verouderd systeem en het is tijd om een nieuw systeem te bouwen.
Dát is wat we doen op de Pura Vida School en we gunnen dit elk kind!

Onze kernwaarden
Onze school is gebouwd op zeven kernwaarden.
Al deze kernwaarden komen elke dag terug en vormen het hart van onze organisatie.

Vrijheid
Echte vrijheid (en veiligheid) creëer je door grenzen te stellen. De vrijheid van een kind stopt, wanneer het de vrijheid van een ander beperkt. Bij ons op school krijgen kinderen duidelijke kaders en structuur. Binnen dit geheel krijgen zij alle tijd en ruimte om zich in vrijheid te kunnen ontwikkelen.

Autonomie
Kinderen krijgen bij ons veel regie over hun eigen leerproces. Ze stellen doelen op en bepalen zelf op welke manier ze deze doelen gaan halen. Elk kind heeft een eigen manier van leren en wij sluiten daarop aan. We vinden het belangrijk dat kinderen beslissingen kunnen nemen op basis van hun eigen waarden en overtuigingen.

Verantwoordelijkheid
Kinderen krijgen bij ons op school veel vrijheid en autonomie om hun leerproces vorm en inhoud te geven. We vinden het daarom erg belangrijk dat ze een grote mate van verantwoordelijkheid ontwikkelen voor hun eigen leerproces. Ze leren open staan voor andere meningen en perspectieven en ontwikkelen een kritische houding.

Gelijkwaardigheid
Binnen onze school staat een gelijkwaardige relatie centraal. Dit zorgt voor vertrouwen en dat is voor elk kind nodig om zich veilig te voelen en uit te spreken. Kinderen kunnen meebeslissen over de invulling van de leeromgeving. Ze komen samen tot besluiten, brengen verandering of bouwen samen aan dromen of wensen.

Verbondenheid
Wij leren kinderen de waarde van verbinding. Kinderen zoeken actief verbinding op met zichzelf, maar ook op een respectvolle manier met elkaar en met de natuur. Onze school speelt een belangrijke rol in het samenbrengen van kinderen die thuiszitten of thuisonderwijs krijgen, waar we structureel mee samenkomen om te ontwikkelen.

Talentontwikkeling
Kinderen krijgen hier veel tijd en ruimte om dichtbij zichzelf te blijven en hun interesses te volgen. Als school komen wij op veel inspirerende plekken en volgen structureel workshops. Er is een breed en gevarieerd aanbod om talenten te ontdekken en elke dag is er Pura Vida tijd om deze verder te ontwikkelen.

Plezier
Welzijn en betrokkenheid zijn twee belangrijke factoren om optimaal te kunnen ontwikkelen. Kinderen maken bij ons plezier door te spelen. Spelen vindt plaats op de grens van wat een kind kan en wat het nog zou willen kunnen. Kinderen dagen zichzelf uit en sturen voortdurend hun spel bij. Spel geeft plezier en voldoening.